Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 
_ 7

 
ΕΡ 1: Κύριε Σηφουνάκη θα χαρακτηρίζατε την χθεσινή ημέρα των δημοψηφισμάτων, σταθμό για μία νέα αρχή σχετικά με την επίλυση του Κυπριακού ή αρνητικό «σημείο αναφοράς» για την από εδώ και στο εξής πορεία του όλους θέματος· ΑΠ: Η Ελλάδα επί 30 χρόνια αγωνίσθηκε προκειμένου να έλθει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων η Τουρκία και η Τουρκοκυπριακή πλευρά. Αν αναλογισθούμε επίσης ότι αγωνισθήκαμε τρεις δεκαετίες προκειμένου να γίνει δεκτή η άποψη της Ελλάδας, ότι δηλαδή το κυπριακό είναι διεθνές θέμα και δεν εισακουόμαστε, τότε το ότι για πρώτη φορά η Διεθνής Κοινότητα έσκυψε ενεργά, ενεργοποιήθηκαν με ζήλο ο Ο.Η.Ε, η Ευρωπαϊκή Ένωση κ.α είναι σαφώς ένα θετικό γεγονός, ανεξάρτητα αν κατ΄ άλλους είναι ο πρώτος και ο τελευταίος σταθμός και κατ΄ άλλους ένας ακόμα σταθμός. ΕΡ 2: Είσαστε από αυτούς που εκτιμούν ότι στη Λουκέρνη, Αθήνα και Λευκωσία δεν επέδειξαν την απαραίτητη κινητικότητα, προκειμένου στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων να διασφαλίσουν θετικότερο αποτέλεσμα για την τελική διαμόρφωση του σχεδίου Ανάν; ΑΠ: Νομίζω ότι οι Έλληνες πολίτες και μόνο από τις εικόνες της τηλεόρασης αντελήφθησαν την αμηχανία της ελληνικής κυβέρνησης και των στελεχών της. Η νέα κυβέρνηση φάνηκε ότι ήταν απροετοίμαστη για ένα τόσο μεγάλο θέμα. Καλύφθηκε πίσω από το βολικό δόγμα « Η Κύπρος αποφασίζει και η Ελλάς συμπαραστέκεται». Αν έτσι είχαν λειτουργήσει οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, η Κύπρος δεν θα είχε ενταχθεί ποτέ στην Ευρωπαϊκή Ένωση. ΕΡ 3: Η Ν.Δ. αντιθέτως κατηγορεί την προηγούμενη κυβέρνηση ότι ουσιαστικά «απουσίαζε» από τη συνάντηση στη Νέα Υόρκη, λόγω της προεκλογικής περιόδου και μάλιστα επιρρίπτουν ευθύνες στο πρόσωπο του Γ. Παπανδρέου… ΑΠ: Αγνοεί φαίνεται ότι οι διαπραγματεύσεις στην Ν. Υόρκη ορίσθηκαν αφού ο Πρόεδρος της Κύπρου κ. Τάσσος Παπαδόπουλος ζήτησε στις 17 Δεκεμβρίου του 2003, με επιστολή του στον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, να υπάρξει συνάντηση επί της βάσης του σχεδίου Ανάν προκειμένου να λυθεί το Κυπριακό πριν την 1η Μαϊου. Αγνοεί επίσης ότι η διενέργεια των δημοψηφισμάτων ήταν δεδομένη και δεν άλλαζε στη Νέα Υόρκη . Προβλέπονταν από το 1ο σχέδιο Ανάν (Νοέμβριος 2002) και είχε γίνει αποδεκτή απ’ όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη . Αγνοεί επίσης ότι η πρόσκληση του Γενικού Γραμματέα για τις συνομιλίες της Νέας Υόρκης , απευθύνονταν στους ηγέτες των δύο κοινοτήτων της Κύπρου και σ’ αυτούς μόνο . Ωστόσο στην Νέα Υόρκη η Ελλάδα ήταν παρούσα με διπλωματική αντιπροσωπεία υψηλού επιπέδου, η οποία μάλιστα - και ας το γνωρίζει η σημερινή Κυβέρνηση προκειμένου να καταλάβει τι σημαίνει επίμονη διαπραγμάτευση- άλλαξε την αρχική πρόταση που κατατέθηκε και πέτυχε την συμμετοχή στις συνομιλίες της Λουκέρνης , της Ευρωπαϊκής Ένωσης , προκειμένου να υπάρχει και ο «θεματοφύλακας» του «κοινοτικού κεκτημένου», στο όποιο σχέδιο λύσης απέρρεε στην συνέχεια . Ας μην αναζητεί λοιπόν άλλοθι για την επιτήδεια ουδετερότητα της η κυβέρνηση της Ν. Δημοκρατίας. Ορισμένοι πολίτες που πιθανόν μας καταψήφισαν στις εκλογές της 7ης Μαρτίου, δυστυχώς τώρα αντελήφθησαν ότι η αξιολόγηση των πολιτικών και της πολιτικής δεν γίνεται με γνώμονα αν τα φασολάκια ή τα αγγουράκια ακρίβυναν κατά πέντε δρχ το κιλό. ΕΡ 4: Το διακριτικό ναι στο σχέδιο Ανάν του κ. Καραμανλή εκτιμάτε ότι θα έχει θετική συμβολή στην «επόμενη μέρα»; ΑΠ: Ο κύριος Καραμανλής με την στάση του, τους χειρισμούς που έγιναν, με την «ευφυή» φράση «υπέρτερα καλύτερο το Ναι» που τελικά χρησιμοποίησε, προσπάθησε να μην δυσαρεστήσει καμία άποψη. «Ηταν και με τον αστυφύλαξ και με τον χωροφύλαξ». Στην πολιτική όταν έχεις άποψη την εκφράζεις καθαρά δεν ακροβατείς, όταν κρύβεσαι και μάλιστα σε θέματα εξωτερικής πολιτικής το κόστος είναι μεγάλο και η ζημιά ανυπολόγιστη για το Έθνος. Συμφωνώ μ΄ αυτό που ειπώθηκε ότι πολιτεύτηκε και με γνώμονα την εσωτερική πολιτική συγκυρία της Ελλάδας. Δεν είναι άλλωστε κρυπτόν ότι τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας βλέπουν με αφετηρία τις Ευρωεκλογές την εσωτερική τους κατάσταση. Όπως προανέφερα, και για να το πω καλύτερα όταν εν κατακλείδι αφήνεις ρευστά τα πράγματα αυτά απλώς ρέουν. ΕΡ 5: Την τελευταία εβδομάδα αξιωματούχοι Ευρώπης και Ηνωμένων Πολιτειών δήλωσαν ότι σε περίπτωση αρνητικού δημοψηφίσματος από τους ελληνοκύπριους δεν θα «αφήσουν στα κρύα του λουτρού τους τουρκοκύπριους», δείχνοντας έτσι την πρόθεσή τους να αναθεωρήσουν την στάση τους σχετικά με την αναγνώριση ή μη του ψευδοκράτους. Ποια είναι η δική σας εκτίμηση για την «επόμενη ημέρα» και τις κινήσεις του διεθνούς παράγοντα; ΑΠ: Είναι βέβαιο ότι η επόμενη μέρα θα είναι μια άλλη μέρα για όλα. Βεβαίως δεν μπορεί ν΄ ακυρωθεί το μεγάλο πλεονέκτημα της Κύπρου που είναι η ένταξή της στην Ε.Ε. Είναι επίσης βέβαιο ότι η Τουρκία θα έχει καταγραφεί ως η πλευρά που συναίνεσε στη λύση και εμείς που την επιδιώκαμε, την απορρίψαμε. Όμως αυτή η αλλαγή πολιτικής της Τουρκίας έστω στο όνομα της ημερομηνίας που προσδοκά να λάβει από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την έναρξη των διαπραγματεύσεων ένταξής της στην Ευρωπαϊκή οικογένεια, όπως - ο Ντενκτάς κατηγόρησε τον Ερντογκάν - είναι κάτι που η διεθνής κοινότητα και κυρίως η Ευρώπη θα το λάβει σοβαρά υπόψη της με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. Ελπίζω η Κυβέρνηση να έχει ήδη προετοιμάσει σχέδιο για την αντιμετώπιση των όποιων συνεπειών και την ενίσχυση της Ευρωπαϊκής παρουσίας της Κύπρου , για την οποία αγωνιστήκαμε σκληρά . ΕΡ 6: Μήπως η Κύπρος βρίσκεται κοντά στην διχοτόμηση· ΑΠ: Το θέμα είναι ποιοι τελικά επιλέγουν την διχοτόμηση και γιατί. Φαίνεται ότι κάποιοι προτιμούν την υπάρχουσα κατάσταση, δεν υπάρχει αμφιβολία. Φοβάμαι τις συνέπειες της διαίρεσης του Κυπριακού Λαού, έτσι όπως οδηγήθηκαν τα πράγματα αφού εκφράσθηκαν και προτάθηκαν δυο εκ διαμέτρου αντίθετες πολιτικές. ΕΡ 7: Ο κ. Παπανδρέου έσπευσε ως γνωστόν να ξεκαθαρίσει τη στάση του, ενώ στελέχη του ΠΑΣΟΚ μετά τις δηλώσεις Καραμανλή επεσήμαναν την αλλαγή δόγματος που κατά την άποψή τους σημαίνει αποσύνδεση του Κυπριακού από τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Η αλλαγή αυτή τι σημαίνει εν’ όψει του «Δεκέμβρη»; ΑΠ: Νομίζω ότι το ΠΑΣΟΚ απήντησε σαφέστατα επί αυτού και βεβαίως δεν εννοείτο να πράξει αλλιώς, τότε θα ήταν ανακόλουθο. Είναι δεδομένη η άποψή μας και η οποία για όλο το πολιτικό φάσμα της χώρας υπήρξε ενιαία τα τελευταία 30 χρόνια. Δεν μπορώ ν΄ αντιληφθώ τους λόγους που επιβάλλουν μια τέτοια αλλαγή στην πολιτική της αντιμετώπισης του πλέγματος των Ελληνοτουρκικών θέσεων. ΕΡ 8: Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν «κόστος» για το ΠΑΣΟΚ από τη στάση του καθαρού ναι. Εσείς πιστεύετε ότι οι χειρισμοί θα μπορούσαν να είναι -από την πλευρά του Προέδρου σας- πιο προσεκτικοί; ΑΠ: Όχι . Θα ήταν παράδοξο, όπως προανέφερα, είτε να έχει άλλη θέση είτε να έκανε τον Πόντιο Πιλάτο, ο Γ. Παπανδρέου που εργάσθηκε τόσα χρόνια για την επίλυση του Κυπριακού προβλήματος, δεν επιτρεπόταν να το κάνει αυτό. Θα ήταν αδιανόητο και για την παράταξή μας στο σύνολό της που κατόρθωσε να διεθνοποιήσει το ζήτημα και να ενεργοποιήσει τους Διεθνής Οργανισμούς και που χάρη σ΄ αυτό φθάσαμε εδώ που φθάσαμε. Εμείς, η Δημοκρατική παράταξη δεν έχει κανένα σύνδρομο από το παρελθόν. Αν για κάτι βαρύνεται κατά την άποψή μου είναι ότι έπρεπε τελικά να ετεροχρονίσει τις γενικές εκλογές οι οποίες θα έπρεπε να διεξαχθούν μαζί με τις Ευρωεκλογές για να έχουμε εμείς ολοκληρώσει αυτή την μεγάλη προσπάθεια που ξεκινήσαμε πριν δώδεκα χρόνια. Υπήρχε δε, Συνταγματικός τρόπος γι΄ αυτό, και τον είχα εισηγηθεί στον Πρωθυπουργό Κ. Σημίτη. ΕΡ 9: Το ΠΑΣΟΚ μετεκλογικά πιστεύετε ότι έχει αποκτήσει ρυθμούς και εικόνα συντονισμένης αντιπολίτευσης; Εν’ όψει των ευρωεκλογών ποια είναι κατά την άποψή σας τα «στοιχήματα» που πρέπει να θέσετε; ΑΠ: Είναι νωρίς νομίζω σαρανταπέντε μέρες μετά τις εκλογές να αποδυθούμε σε μια αντιπολίτευση μετωπική. Είπαμε και θα το κάνουμε πράξη. Η αντιπολίτευση που θα ασκούμε θα είναι πρώτα απ΄ όλα δομική. Θα ελέγχουμε την κυβέρνηση, θα κάνουμε κριτική αλλά όλα αυτά θα συνοδεύονται και από προτάσεις. Βεβαίως, και πάνω από όλα θα προασπίσουμε τα κεκτημένα του Ελληνικού Λαού. Αυτό είναι το χρέος μιας σύγχρονης και δημοκρατικής αντιπολίτευσης. Σε κάθε περίπτωση θα βρούμε τον ρυθμό μας και να είστε σίγουρη ότι θα το καταφέρουμε καλά. Ως προς τις Ευρωεκλογές, εκείνο που πρέπει να δώσουμε στο Λαό να καταλάβει είναι ότι πρέπει το ΠΑΣΟΚ να βγει ενισχυμένο από αυτήν την αναμέτρηση. Αν μας ενισχύσει με την ψήφο του ο λαός, τότε η κυβέρνηση θα καταλάβει ότι δεν μπορεί να αποφασίζει όπως θέλει. Θα πρέπει να αισθανθεί την ανάγκη του ελέγχου της πολιτικής της. Σε τελική ανάλυση την όποια αποδοκιμασία του ο λαός την έδειξε στις γενικές εκλογές της 7ης Μαρτίου. ΕΡ 10: Προσωπικά εσείς αλλά και κόμμα σας αδικηθήκατε αφού ο Νομός Λέσβου είναι ο μόνος Νομός που το ΠΑΣΟΚ δεν εκπροσωπείται στη νέα Βουλή. Πως αισθάνεστε και πως θα πορευθείτε πλέον; Απ: Ήμουν και θα είμαι δρων πολίτης, με ή χωρίς θεσμικό ρόλο. Ανήκω στη γενιά που την πολιτική τη έκανε βίωμα. Προσωπικά, έδωσα τον αγώνα τον καλό στην εκλογική μου περιφέρεια αν και γνώριζα ότι μπορούσε να συμβεί το παράδοξο. Δεν λιγοψύχησα, δεν άλλαξα εκλογική περιφέρεια, αν και μου επροτάθει, όπως έπραξαν άλλοι, θα ήταν ανέντιμο από μέρους μου. Ο λαός με τίμησε για 7η φορά δίνοντας μου ρεκόρ ψήφων. Δυστυχώς, ο Νομός Λέσβου είναι ο μόνος πολυεδρικός Νομός που δεν εκπροσωπείτε το ΠΑΣΟΚ στη νέα Βουλή λόγω του παράδοξου εκλογικού νόμου. Στο κόμμα μου ανήκει πλέον η ευθύνη να δει πως θα καλύψει αυτό το κενό που δημιουργείται στο Νομό, τον οποίον καταστήσαμε κέντρο του Αιγαίου με έδρα του Υπουργείου Αιγαίου, της Περιφέρειας, του Πανεπιστημίου Αιγαίου και πολλά άλλα. ΕΡ 11: Τι θα πράξετε προκειμένου το μεγάλο θεσμικό έργο που δημιουργήσατε ως Υπουργός Αιγαίου για την προστασία του περιβάλλοντος στο Αιγαίο να συνεχιστεί και να μην ανατραπεί; Απ: Όπως δήλωσα κατά την ημέρα της παράδοσης του Υπουργείου στην νέα πολιτική ηγεσία του, επιβάλλεται να συνεχισθεί η πολιτική που ξεκινήσαμε το 2000. Το Υπουργείο Αιγαίου το καταστήσαμε ένα μικρό Υπουργείο Οικισμού, Περιβάλλοντος, Πολιτισμού και Ακτοπλοΐας του Αιγαίου. Η οποία προσπάθεια ακύρωσης ή ανατροπής αυτού του έργου θα μας βρει απέναντι γιατί η καταστροφή από την χωρίς κανόνες υπερδόμηση των νησιών είναι η μεγάλη απειλή.